Strašně nerad jezdím taxíkem, tak nějak ve
mně zůstal ten pocit z dřívějších dob, kdy taxikář, vekslák a zelinář byli
všichni jako ten “druhej za
20“. Samozřejmě to není obecně platné, ale některé prvky toho chování
v tom povolání zůstaly, obzvlášť pokud na ně v Praze promluvíte cizím
jazykem. Takže doma tu službu využívám minimálně. Radši čekám v mrazu na
noční tramvaj, a to i přesto, že mi taxík můj vykořisťovatel platí.
Naopak jsem vždycky strašně rád jezdil
stopem. Stopem mě snad nikdy nevzal někdo protivnej, nebo nepříjemnej, naopak
v paměti mi zůstali jen zajimavý lidi. Škoda, že stopaři už téměř vyhynuli.
Tady je to s MHD trochu složitější.
Ne že by neexistovala, ale vzhledem k rozměrům a zvykům to prostě funguje
jinak. Tenhle týden musím jezdit do San Francisca na jakési testování. Tam
jezdí BART. To není kreslená postavička, ale Bay Area Rapid Transport. Takový
metro co jede chvíli nad a chvíli pod zemí. Nicméně se k tomu nejdřív
musíte dostat a pak se od toho dostat do cílové destinace. Google cestu
propočítal na bratru 2 a půl hodiny. V tom okamžiku jsem si vzpomněl na
svého vykořisťovatele a jeho ochotu. No, ale jet 50 mil taxíkem něco stojí, a tak
se začala ve mně ozývat moje přirozená lakota.
Tedy jsem nelenil a nainstaloval aplikaci,
do aplikace jsem zadal číslo svojí kreditní karty (tedy vlastně vůbec ne
mojí...). Vybral jsem tu nejlevnější variantu, která znamená možné zastavování
cestou a přibírání a vysazování dalších pasažérů. No a pak už jsem jen zadal
adresu, kam chci jet, a za pár vteřin se na obrazovce objevilo: Joseph, Tesla
Model S, 7 min.
Zároveň se tam objevila částka, kdy tam
nejpozději dojedu a mapka s autem, jak se postupně blíží k našemu
domu. Nadšení z projížďky s autopilotem vychladlo, jakmile mi Joseph
sdělil, že to vzal omylem, že on jezdí za dvojnásobek, a pokud opravdu toužím
zkusit autonomí řízení, tak musím změnit objednávku na dražší službu. Chvíli se
ve mně prala touha nechat se svézt počítačem s lakotou, ale pak jsem si
vzpomněl na ty taxikáře v Praze.... Takže jsem čekal dalších 5 minut na Siu
v hybridním Priusu. Siu začala jezdit pro UBER před rokem, hlavní důvod
je, že když potřebuje vařit, tak vaří, když má čas tak jezdí, a hlavně se
dostane do míst, kam by se jinak nedostala. Tam se zastavuje na každým “Garage Sale“, kterej vidí, a nakupuje
starý krámy. Je z Pekingu a žije tu už 28 let. Odpoledne mě vezl Renato, odjel
z Filipín před 27 lety, dělal sanitáře na Stanfordu, ale pak dostal třes
do pravé ruky, takže už nemohl nosit zkumavky s krví. A tak začal jezdit. Cestou
mi ukázal obrovské parkoviště UBERu u letiště. Dneska ráno jsem jel s Yonem,
je z Barmy a studuje tady Ohlone College. Ježděním si jen přivydělává.
Když se dojede na místo, tak se nic neplatí, jen se řekne: „Bye, have nice day!”. Ne že by to bylo zadarmo, ale prostě si
to odečtou z karty a účet přijde mailem.
Cesta je dlouhá, člověk se dozví strašně
moc zajímavých věcí. Skoro jako tenkrát, když stop ještě existoval. Ted‘ jsem
se dozvěděl, že UBER si od nich bere 25%, to mi sice přijde hodně, ale nápad je to prostě geniální. Tohle je konec
taxíků.
PS: Jedu domů, Emmanuel, Mexiko, 6 měsíců,
důchodce. Už na střední škole měl problémy s vyslovováním Československo. Jsme
spolu v zácpě na San Mateo bridge....
Tak si Kubo představ, že v Praze je nebezpečněji než v Americe! Taxikář UBER ohrožoval pistolí pasažéra...jsi v klidu ? :)
OdpovědětVymazatR